سیب ،دارای توانایی های ضدسرطان قوی است ،که بدن را از شر سلول های سرطانی ایمن نگه میدارد ؛ این، یکی از بهترین مزایای سیب است .دانشمندان انجمن تحقیقات سرطان آمریکا هم، موافق هستند که مصرف سیب می تواند خطر ابتلا به سرطان پانکراس را تا 23 درصد کاهش دهد و همچنین چند ترکیب در پوست سیب، نشان می دهد که پوست سیب هم پتانسیل رشد در برابر سلولهای سرطانی را دارد که، توسط محققان دانشگاه کورنل مشخص شده است. علاوه بر این ،سرطان کولورکتال را می توان با مصرف فیبر از بین برد بنابراین دفعه بعد که پوست سیب را در زباله می اندازید، به ارزش غذایی آن فکر کنید.

 

فواید خوردن یک سیب در روز
کمک می‌کند دستگاه گوارشتان تمیز شود
باعث کاهش سطح کلسترول می‌ شود
خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد
قلبتان را سالم نگه می‌دارد
به لاغری و کاهش وزن کمک می‌کند
عوارض و مضرات سیب درختی
سیب ممکن است در بعضی افراد واکنش های آلرژیک ایجاد کند. زیاده روی در مصرف سیب و آب سیب ممکن است سطح قند خون را افزایش دهد.

دانه سیب حاوی سیانید، یک سم قدرتمند است خوردن بیش از حد دانه سیب به طور بالقوه می تواند کشنده باشد. دانه سیب نباید مصرف شود .

ارزش غذایی سیب
کالری : 52
پروتئین : 0.3 گرم
قند : 10 گرم
چربی : 0.2 گرم
کربوهیدرات : 14 گرم
فیبر : 2.4 گرم

 

مزایای سیب درختی برای سلامتی
پیشگیری از آلزایمر و پارکینسون
درمان کم خونی
درمان دیابت
پیشگیری از سرطان
پوست و مو


خواص سیب درختی برای بدن

 روشن کننده و آب رسان پوست
میوه سیب به عنوان یک روشن کننده پوست صورت عمل می کند و می تواند به روشن و درخشان تر شدن پوست صورت کمک کند.

اسید های موجود در سیب به عنوان یک آبرسان طبیعی پوست را هیدراته کرده و باعث لایه برداری پوست صورت می شود. آب یک سیب را بگیرید و بر روی پوست صورت بمالید، بگذارید بماند تا خشک شود سپس با آب سرد بشویید.

 

جوان سازی پوست صورت
سیب حاوی مقادیر زیادی ویتامین C می باشد که در تشکیل کلاژن نقش دارد، کلاژن از چین و چروک پوست جلوگیری کرده و باعث جوان سازی پوست صورت می شود.

 

درمان پف زیر چشم
سیب درختی می تواند برای درمان سیاهی دور چشم و پف زیر چشم مفید باشد.

دو قاشق غذاخوری آب سیب را با سیب زمینی رنده شده مخلوط کنید و آن را زیر چشم ها قرار دهید، بگذارید 10 تا 20 دقیقه بماند و سپس با آب گرم بشویید.

 

جلوگیری از ریزش مو
فیبر و ترکیبات فنلی موجود در پوست سیب و سیب گردش خون در پوست سر را بهبود بخشیده و از ریزش مو جلوگیری می کند.

 درمان شوره سر
استفاده موضعی از آب سیب می تواند برای درمان شوره سر مفید باشد.

 

 لاغری و کاهش وزن
سیب حاوی مقادیر بالایی فیبر است که باعث افزایش چربی سوزی و کاهش اشتها شده به لاغری و کاهش وزن کمک می کند. مطالعات نشان داده که مصرف یک عدد سیب قبل از هر وعده غذایی اشتها را کاهش داده و هضم غذا را بهبود می بخشد.

 

 نوزادان و کودکان
پلی فنول سیب هضم را بهبود می بخشد و برای درمان مشکلات گوارشی نوزادان و کوکان مفید می باشد
مقداری سیب را رنده کنید و با یک قاشق چای خوری عسل ترکیب کنید و به نوراد یا کودک خود بدهید
سیب فیبر بالایی دارد و برای درمان یبوست و اسهال در نوزادان و کودکان مفید می باشد
سیب شیرین برای درمان سرفه در نوزادان 6 ماهه و کودکان مفید است
سیب علاوه بر پاکسازی دندان ها و لثه ها برای تقویت دندان در نوزادان و کودکان مفید می باشد


جنین و زنان باردار
سیب حاوی فیبر بالایی است و برای درمان یبوست که یکی از شایع ترین مشکلات گوارشی زنان باردار است، مفید می باشد
مصرف منظم سیب درختی در دوران بارداری از افزایش فشار خون و پره اکلامپسی جلوگیری می کند
مصرف روزانه سیب تورم پاها در زنان باردار را کاهش می دهد
سیب برای رشد جنین ضروری است و از ابتلا به آسم در جنین جلوگیری می کند
مصرف سیب به طور مرتب یک راه طبیعی برای درمان تهوع حاملگی می باشد
مصرف روزانه سیب خطر ابتلا به زایمان زودرس را کاهش می دهد
سیب برای جلوگیری از دیابت بارداری مفید می باشد
13. معده، زخم معده و دستگاه گوارش
فیبر موجود در سیب برای سلامت دستگاه گوارش مفید است و باعث بهبود هضم، درمان معده درد و زخم معده می شود.

 

 سرماخوردگی
سیب قرمز حاوی ویتامین C و آنتی اکسیدانی به نام کورستین است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی مفید می باشد.

 

 قلب
سیب دارای فلاونوئید بسیار قوی به نام کورستین و آنتی اکسیدان های زیادی است که باعث کاهش فشار خون بالا و کاهش چربی خون شده و به درمان بیماری های قلبی و عروقی کمک می کند.

 

 دندان ها
خوردن سیب درختی در روز دندان ها و لثه ها را تمیز کرده و باعث سفید شدن دندان ها می شود همچنین سیب خواص ضد باکتریایی دارد و از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند.

سیب از مدت طولانی مسواک طبیعت نامیده شده است اگر چه خوردن یک سیب در واقع نمی تواند دندان ها را پاک کند اما گاز گرفتن و جویدن یک تحریک لثه و شیرینی سیب باعث افزایش جریان بزاق می شود که با کاهش سطح باکتری های موجود در دهان، باعث کاهش پوسیدگی دندان می شود.

 

دیابت و قند خون
پلی فنول های موجود در سیب به طور مستقیم باعث کاهش میزان قند خون شده و عامل مهمی برای کنترل دیابت می باشد.

پلی فنول ها همچنین جذب گلوکز از دستگاه گوارش را کاهش می دهند و باعث آزاد شدن انسولین از لوزالمعده می شوند که برای کنترل قند خون ضروری است.

 

یبوست و اسهال
مطالعات نشان داده که سیب باعث افزایش حرکات روده شده و به درمان یبوست کمک می کند، همچنین سیب از میوه های مفید برای درمان اسهال محسوب می شود.

 

سرطان
سیب حاوی مقادیر بالایی کومپروفول و کورستین می باشد که برای پیشگیری و درمان انواع سرطان به ویژه سرطان های ریه، سینه و کولون مفید می باشد.

 کم خونی
سیب درختی غنی از آهن است و با افزایش تعداد گلبول های قرمز در بدن به درمان کم خونی و آنمی کمک می کند.

 آسم
پوست سیب حاوی فلاونوئیدی به نام کورستین است که خواص ضد التهاب دارد و برای پیشگیری و درمان آسم مفید می باشد.

 

تاریخچه سیب
رشد و برداشت سیب به هزاران سال قبل در آسیا و اروپا باز می گردد.

سیب برای اولین بار در ترکیه رشد کرد و به نظر می رسد اولین درختی باشد که توسط انسان مورد استفاده قرار گفته است. میوه درخت سیب در طول هزاران سال گذشته بارها توسط انسان دستکاری و توسعه داده شده به طوری که امروزه انواع مختلف سیب با طعم های مختلف در دسترس می باشد.

در ابتدای قرن 17 میلادی، سیب توسط مهاجران اروپایی به آمریکای شمالی آورده شد و از آن زمان به بعد پای ثابت رژیم غذایی آمریکایی ها شد ( پای سیب!)

در طول تاریخ در فرهنگ ها و مذاهب مختلف از سیب یاد شده است. مثلا در کتب مذهبی از سیب در داستان حضرت آدم و حوا ذکر شده، همچنین دارای معانی خاص و نمادین نزد یونانیان باستان، اروپایی ها و فرقه های مختلف مسیحیت می باشد.

 

طرز تهیه چای سیب
1 عدد سیب را به قطعات ریز خرد کرده و ساقه و دانه های آن را جدا کنید. نیازی نیست پوست آن را بگیرید. سپس قطعات را به 2 لیتر آب در حال جوش اضافه کنید و بگذارید حدود 5 تا 7 دقیقه بپزد.

مقداری میخک و دارچین و چای کیسه ای را به آن افزوده، بعد از 1 دقیقه چای کیسه ای را خارج کنید، اجازه دهید چای سیب 5 تا 10 دقیقه دیگر بجوشد. مخلوط را از صافی بگذرانید و مقداری شکر به آن افزوده و هم بزنید. می توانید از عسل به جای شکر اضافه کنید.

 

روش های مصرف سیب
سیب را می توان به صورت خام و به تنهایی یا در دستورالعمل های مختلف غذایی استفاده کرد. پوست سیب دارای مواد مغذی فراوانی است و توصیه می شود سیب را با پوست آن میل کنید. حتی اگر از سیب در دستور آشپزی استفاده می کنید بهتر است پوست آن را نگیرید.

با توجه به افزودنی هایی که به میوه سیب برای ماندگاری بیشتر اضافه می شود، حتما قبل از مصرف، سطح پوست آن را با یک برس کوچک به مدت 10 تا 15 دقیقه پاک کنید.

توجه داشته باشید که جوشاندن یا آبگیری سیب باعث از دست دادن مواد مغذی مانند پلی فنل های موجود در سیب می شود. بنابراین بهترین روش مصرف سیب به صورت خام و با پوست می باشد.

همچنین بخوانید:

عوارض احتمالی و مضرات سیب
– سیب از جمله میوه هایی است که پتاسیل بالایی برای ایجاد واکنش های آلرژیک به همراه کیوی و هلو دارد که می توان به ایجاد خارش و تورم در دهان، لب ها، گلو یا علائم حساسیت در ریه، صورت و معده اشاره کرد که تنها چند لحظه بعد از مصرف آن رخ می دهد.

– مصرف سیب ممکن است باعث بروز مشکلات گوارشی مانند نفخ شود.

– مصرف مقدار زیاد دانه سیب خطرناک است زیرا حاوی سمی به نام سیانید است که مصرف زیاد آن کشنده است.


منبع: lifely100