واریس بطور کلی یعنی چه؟

واریس، شایع‌ترین بیماری عروقی انسان است. این مشکل از شکسته شدن رگ های خونی و تراوش خون به منطقه آسیب دیده ایجاد می شود واریس به گشاد و پیچ‌درپیچ شدن رگ‌های اندام تحتانی گفته می‌شود که می‌تواند ناشی از نارسایی دریچه‌های وریدی در قسمت‌های مختلف اندام باشد. واریس، تورم رگ‌های سطح پوست است؛ واریس می تواند در هر قسمت بدن ایجاد شود، اما در قسمت های پایینی بدن متداول تر است.

بهترین متخصص واریس

در بسیاری از مردم، رگ های واریسی و یا عارضه رایج واریس می تواند با درد و ناراحتی باشد. گاهی اوقات وریدهای واریسی منجر به مشکلات جدی تر هم می شوند. چرا که رگهای واریسی ممکن است خطر بیشتری برای سایر مشکلات گردش خون ایجاد کنند.

درمان واریس جهت جلوگیری از عوارض فوق الزامی است. با توجه به روش های جدید کمتر تهاجمی و دستگاههای درمان واریس، وریدهای واریسی به طور کلی می توانند به صورت سرپایی درمان شوند.

بعضی پزشکان از تکنولوژی جدید در درمان واریس از لیزر استفاده می کنند تا رگهای واریس و ورید عنکبوت کوچکتر را ببندند. عمل جراحی لیزر با ارسال انفجار شدید نور بر روی ورید انجام می شود که موجب می شود وریدی به آرامی فشرده شود و ناپدید شود. در این روش درمان واریس هیچ برش یا سوزنی استفاده نمی شود. یافته‌های بدست آمده حاکی از آن بود که لیزر درمانی گزینه ترجیحی درمانی برای درمان واریس است.

همگام با تکامل چند ساله درمان ورید های واریسی، تخصص هایی جدید از پزشکی نیز به وجود آمده اند تا مدرن ترین تکنیک ها و روش های درمانی را به بیماران ارائه دهند. سه نوع از پزشکان می توانند واریس و دیگر بیماری های وریدی را درمان کنند. این سه نوع پزشک جراح عروق، پزشک متخصص در زمینه عروق و رادیولوژیست مداخله ای و عروقی می باشند. هر سه این افراد پزشکانی متخصص در زمینه های متفاوت اما مرتبط هستند.

پزشک فلبولوژیست (متخصص عروق) و رادیولوژیست مداخله ای می توانند به وسیله فرایندهایی با کمترین سطح تهاجم از جمله درمان لیزری درون رگی، اسکلروتراپی و تخریب به وسیله امواج رادیویی، وریدهای واریسی را درمان کنند. این موارد تکنیک هایی مدرن هستند که می توانند به جای بیمارستان در مطب پزشک انجام شده و زمان بهبودی پس از عمل بسیار کمتری نیز دارند.

درمان وریدهای واریسی

چه کسی ورید های واریسی را درمان می کند؟

انواع مختلفی از پزشکان می توانند وریدهای واریسی یا وریدهای عنکبوتی را تشخیص داده و درمان کنند، بنابراین دانستن زمینه های تخصصی و توانایی های متخصصان مراقبت از ورید ها ضروری می باشد. متخصصانی که ورید های واریسی و عنکبوتی را تشخیص داده و درمان می کنند شامل موارد زیر می شوند:

  • جراحان عروق

  • رادیولوژیست های مداخله ای

  • متخصصان عروق (فلبولوژیست ها)

  • متخصصان و جراحان پوست

میزان تجربه و گزینه های درمانی می توانند بسته به فرد متخصص متفاوت باشند. توصیه می شود قبل از ملاقات با متخصص در ارتباط با اعتبار و قابلیت های او سوال بپرسید تا از مهارت او برای درمان وضعیت خود مطمئن شوید.

1- جراح عروق یا متخصص درمان بیماری های عروق

جراحان عروق در ارتباط با بیماری های سیستم عروقی مراقبتی کامل و جامع ارائه می دهند. سیستم عروق شامل ورید ها، شریان ها و بستر های مویرگی می شود. این جراحان، همچنین بیماری های دستگاه لنفاوی را درمان می کنند. دستگاه لنفاوی شبکه ای از اعضا و بافت هایی است که به از بین بردن سموم بدن کمک می کنند.

به گفته جامعه جراحان عروق، یک پزشک می تواند پس از تکمیل فرایند دریافت مدرک جراحی عمومی، با گذراندن فنون تخصصی بیشتری به یک جراح عروق تبدیل شوند. این پزشکان می تواند به جای مراحل فوق، به صورت مستقیم از طریق یک فرایند آموزشی که هر دوی آموزش های جراحی عمومی و جراحی تخصصی عروق را به صورت ترکیبی در یک برنامه ارائه می دهد مدرک جراحی عروق را دریافت کنند.

به گفته جامعه جراحان عروق و انجمن جراحان آمریکا، جراحان عروق دانشی پیشرفته داشته و در تشخیص بیماری های عروقی با استفاده از روش های غیر تهاجمی تخصص دارند. از جمله این روش های غیر تهاجمی می توان به تکنیک های تصویر برداری مانند امواج فراصوت (داپلکس)، ام آر آی، سی تی اسکن و آنژیوگرافی اشاره کرد. این جراحان به خوبی جهت شناخت پیچیدگی های بیماری های عروقی و ارائه درمانی جامع و دقیق برای بیماری های عروقی مزمن آموزش دیده اند.

جراحان عروق هم روش های درمانی درون رگی با کمترین سطح تهاجم و هم درمان های جراحی تهاجمی تر را انجام می دهند. بنابراین، علائمی که که ممکن است بیانگر یک بیماری عروقی پیچیده تر و نیازمند مراقبتی قابل توجه باشند، می توانند توسط جراح ارزیابی شده و با استفاده از مناسب ترین تکنیک ها درمان شوند.

جراحان عروق می توانند ورید های واریسی را همانند بیماری هایی جدی تر سیستم عروقی شناسایی و درمان کنند. به گفته بخش جراحی عروقی و درون رگی دانشگاه کالیفرنیا در سان فرانسیسکو، ورید های واریسی و عنکبوتی همیشه یک نگرانی از نظر زیبایی نبوده و گاهی اوقات می توانند بیانگر وضعیت هایی جدی تر باشند.همچنین، این موارد می توانند به عوارضی مانند لخته های خونی یا زخم های پوستی منجر شوند.

این به این معنی است که تخصص یک جراح عروق می تواند دیدگاهی با ارزش از این بیماری ها جهت درمان آن ها به روشی جامع و کامل ارائه دهد. جراحان عروق علاوه بر درمان های کوتاه مدت، ممکن است روابطی بلند مدت با بیمارانی ایجاد کنند که به مدیریت اختصاصی بیماری عروقی خود نیاز دارند.

درمان واریس پا

2- متخصصان و جراحان پوست

متخصصان پوست در تشخیص و درمان بیماری های پوست، مو و ناخن تخصص دارند که از جمله این موارد ورید های واریسی و عنکبوتی می باشند. متخصصان پوست جهت بهبود سلامت و ظاهر پوست بر روی فرایند ها و تکنیک های مختلفی تمرکز می کنند.

جراحان پوست متخصصانی هستند که حداقل 3 سال بیشتر از متخصصان پوست آموزش دیده اند. این افراد قادرند تا درمان های جراحی پیچیده تری را برای طیف گسترده ای از بیماری های پوستی ارائه دهند. به گفته جامعه جراحان پوست آمریکا، جراحان پوست رهبران توسعه و انجام روش های درمانی وضعیت هایی از جمله سرطان پوست، پیری، آسیب دیدگی پوست در اثر آفتاب، جای زخم، ریزش مو، چربی بدنی ناخواسته و ورید های واریسی هستند.

حتی در صورتی که ورید های واریسی و عنکبوتی از نظر پزشکی کم اهمیت و تنها یک مشکل زیبایی به شمار روند، متخصصان پوست قادر به درمان ظاهر آن ها می باشند.

روشی های درمانی سطحی و با استفاده از نور مانند درمان به وسیله نور شدید پالسی، می توانند جهت درمان ورید های واریسی و عنکبوتی کوچک از طریق حرارت دادن و از بین بردن آن ها استفاده شوند. ((درمان به وسیله نور شدید پالسی)) به IPL یا ((جوانسازی پوست به وسیله نور)) نیز شناخته می شود.

3- فلبولوژیست

فلبولوژیست، پزشکی است که در زمینه بیماری های عروق و درمان آن ها تخصص دارد. اغلب فلبولوژیست ها بر روی ورید های پا، بیماری های مرتبط با آن ها و روش های درمانی کم تهاجمی تمرکز می کنند که در بالا توضیح داده شد.

4- رادیولوژیست های مداخله ای

رادیولوژیست مداخله ای پزشکی است که در یک شاخه دیگر از درمان بیماری های عروقی تخصص دارد. این پزشکان آنژیوپلاستی و استنت هایی را اختراع کردند که به وسیله کاتتر برای درمان بیماری های قلبی استفاده می شوند. همچنین، رادیولوژیست های مداخله ای تکنیک های مشابهی را برای درمان ورید های واریسی به وجود آورده اند.

درمان واریس پا

 راه های کاهش شدت واریس پا

اگر چه شیوه‌ای قطعی برای پیشگیری از واریس وجود ندارد، اما با رعایت مواردی می‌توان شدت آن را کاهش داد.

1- برای جلوگیری از پیشرفت واریس و کاهش درد توصیه می شود وزن خود را کاهش دهید و ورزش کنید و روی پاها زیاد نایستید.

2- افرادی که اضافه‌ وزن دارند، به‌ خصوص زنان و افراد میانسال، بیشتر درخطر ابتلا به واریس هستند.

3- رگ‌های واریسی مناطقی از قبیل پا، پشت ران، ماهیچه ساق پا، قوزک و از مچ به پایین را درگیر می‌کنند.

خونی که رگ‌های واریسی حمل می‌کنند، فاقد اکسیژن است و به‌ این‌ دلیل، این رگ‌ها به رنگ آبی هستند. رگ‌های واریسی بیشتر پاها را درگیر می‌کنند (مخصوصا ران و ماهیچه‌ی ساق پا)؛ ولی از آنجایی‌ که سیاهرگ های کل بدن می توانند واریسی شوند، در دیگر اندام‌ها مانند صورت، پوست شکم و پشت کمر نیز؛ می شود آن ها را مشاهده کرد.

مقدار خونی که در رگ‌های واریسی تجمع می‌یابد، اندک است و بیشتر حجم خون به قلب بر‌می‌گردد، ولی با این اوصاف، داشتن واریس برای هر کسی نوعی هشدار است که بداند گردش خونش مشکل دارد.

 

 درمان های اضافی برای وریدهای واریس قوی تر

جوراب تنگ واریس اولین پیشنهاد است برای درمان واریس پا، اما در صورت عدم موفقیت سایر روشها بکار گرفته میشود. برای درمان واریس راه های درمانی وجود دارد که عبارتند از:

1- اسکلروتراپی

2- جراحی لیزر

3- روش های کاتتر با استفاده از فرکانس رادیویی یا انرژی لیزر

4- انعقاد بالا و تخلیه رگ

5- فلبکتومی آمبلیوپاتی

6- جراحی ورید آندوسکوپی

اسکلروتراپی

این پدیده در سیاهرگ‌های بزرگی که نزدیک سطح پوست هستند (مانند سیاهرگ صافن در پا) بیشتر رخ می‌‌‌دهد. افرادی که پوست روشنی دارند بیشتر از ابتلا به واریس شکایت می‌کنند، زیرا رگ‌های واریسی در پوست آنها بیشتر به چشم می‌آیند؛ همچنین این امر در زیبایی بدن آنها نیز تأثیر بیشتری دارد  احتمال ابتلای به واریس در زنان دست‌ِکم دو برابر بیشتر از مردان میباشد.

براساس نظر متخصصان بیماری‌های قلبی و عروقی، برای جلوگیری از ابتلا به واریس باید نرمش‌هایی را از قبیل بالا‌بردن پا، بالا نگه‌داشتن مچ پا، حرکات دوچرخه و خم‌کردن مچ پا به اطراف انجام شود تا رگ‌های پا کش بیایند و قوی شوند. ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی، شنا و دوچرخه‌سواری که فشار کمی به بدن وارد می‌کنند نیز، فشار وارده به رگ‌ها را کاهش می‌دهند.

دکتر هندسی به جهت خانم بودن و با توجه به اینکه متخصص قلب و عروق هستند یکی از بهترین گزینه ها و بهترین متخصص واریس؛ برای خانم هایی هستند که میخواهند جهت درمان واریس به یک پزشک خانم مراجعه کنند.

چه کسی به ورید های واریسی مبتلا می شود؟

ورید های واریسی سیاهرگ هایی با ظاهری طناب مانند هستند.

این رگ ها اغلب بنفش یا آبی رنگ بوده، دقیقا در زیر پوست قرار داشته و معمولا نواحی پا و مچ آن را تحت تاثیر قرار می دهند.

تا 23 درصد از تمام افراد بالغ در آمریکا به این بیماری عروقی ابتلا دارند. در حدود 33 میلیون از این افراد مسن تر بوده و سنی از 40 تا 80 سال دارند.

ورید های واریسی به وسیله عملکرد نامناسب دریچه های سیاهرگ هایی به وجود می آیند که قادر به بازگرداندن موثر خون به قلب نبوده و نمی توانند بر جاذبه زمین غلبه کنند.

منبع:دکتر هندسی